اختتامیه رویداد "مشهد شهر کتاب‌خوان‌ها" برگزار شد!

مشهد پیشتاز در نهضت کتابخوانی

مراسم اختتامیه و اهدای جوایز رویداد فرهنگی باشگاه کتابخوانان مشهدی و دومین رویداد مشهد شهر کتاب‌خوان‌ها به همت کانون فرهنگی شهید روحی برگزار شد. حجت الاسلام والمسلمین حجت گنابادی‌نژاد شامگاه چهارشنبه (۱۷اسفند) در مراسم اختتامیه و اهدای جوایز رویداد فرهنگی باشگاه کتابخوانان مشهدی و دومین رویداد مشهد شهر کتاب‌خوان‌ها که در تالار شهر مشهد برگزار شد، گفت: این رویداد ارزشمند و قابل توجه است. ما در عرصه کتابخوانی مراحل و الزاماتی داریم که نیاز به نویسنده یکی از آن ضروریات است.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی  با اشاره به اینکه مشهد نویسنده توانمند، مطرح و با ذوق بسیار دارد، افزود: کتاب باید توسط ناشران چاپ شود و به انتشار برسد و مشهد به خاطر مغناطیس قوی که دارد ملجا بزرگی است؛ از این رو ناشران بسیار خوبی در حوزه چاپ داریم.

مشهد شهر کتاب‌خوان‌ها
مشهد شهر کتاب‌خوان‌ها

حجت الاسلام گنابادی نژاد افزود: آمار کتابخانه ها نیز مطلوب و حائز اهمیت است؛ اما آنچه خالی است و در این رویداد باید مورد توجه قرار دهد عمل به فرمایش رهبر معظم انقلاب است که می فرمایند ما نیاز توسعه و ترویج نهضت کتابخوانی داریم. وی ابراز کرد: کتاب خواندن نه سن، نه موقعیت، نه شغل و نه محدودیت می شناسند. سردار قاسم سلیمانی با تمام مشغله‌ها هیچ گاه از کتابخوانی غفلت نکرد. معاون فرهنگی اجتماعی و زیارت استاندار خراسان رضوی با اشاره به اینکه بهترین الگو برای کتابخوانی خانواده ها هستند، افزود: این رویداد بسیار در این امر کمک می کند.

مشهد شایسته عنوان «شهر کتاب‌خوان‌ها» است

یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز پیامی تصویری در این مراسم گفت: در آستانه ماه رمضان خرسندیم که رویداد مهم ترویج کتاب به همت فعالان کتابخوانی در مشهد برگزار شد. به برگزیدگان و همینطور دست‌اندرکاران این رویداد تبریک عرض می‌کنم.

وی افزود: همچنین باید از تمامی دستگاه‌هایی که در مشهد به رونق کتابخوانی کمک می‌کنند هم متشکر باشیم. راه‌اندازی باشگاه‌های کتابخوانی و تدارک این برنامه‌ها، همینطور پیوند کتاب و برنامه‌های اجتماعی در رشد فرهنگی ما اثرگذار خواهند بود. مشهد شایسته عنوان «شهر کتاب‌خوان‌ها» است و امیدواریم بتواند سرآمد این برنامه‌های فرهنگی در زمینه کتاب باشد.

توسعه کتاب‌خوانی در محلات و بخش‌های مختلف شهر و برای اقشار مختلف، در ارتقای سطح فرهنگی و رشد همه‌جانبه مردم موثر است و قطعاً مربیان و تسهیلگران کتابخوانیِ این باشگاه در آینده از ارکانِ فرهنگی شهر و توسعه‌دهندگان فرهنگِ والای دینی و انقلابی ما در سطح شهر خواهند بود.

مشهد شهر کتاب‌خوان‌ها
مشهد شهر کتاب‌خوان‌ها

وضعیت در حوزه نشر کتاب مطلوب است!

یوسف امینی نیز در این مراسم اظهار کرد: رسانه و هنر در جذب مخاطب به کتاب نقش اساسی دارند و جذابیت های هنری و بصری در کتاب، زمینه‌ساز بالا رفتن سالانه مطالعه در کشور هستند. وی به مشارکت حداکثری مردم در انتخابات مجلس ۱۴۰۲ اشاره کرد و گفت: درآستانه سال نو، انتخابات باشکوه را پشت سر گذاشتیم و همچنین برگزاری این رویداد کتابخوانی نیز نوید بخش آینده روشن برای نسل جوان دارد. امینی با اشاره به اینکه در حوزه کتاب سه مساله حائز اهمیت است، افزود: تولید و نشر کتاب درسطح کشور نشان دهنده این مهم است که وضعیت در حوزه نشر کتاب مطلوب است.

در حوزه معرفی و ترویج کتاب ضعیف عمل کردیم

وی خاطر نشان کرد: وجود چاپ و انتشار ۴۰۰۰ عنوان کتاب در سال اما در حوزه معرفی و ترویج کتاب، متوسط عمل کردیم‌.کتاب‌های بسیار خوب و ارزشمند چاپ، منتشر و سرمایه‌گذاری می شوند اما معرفی نمی شوند. قائم مقام اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با تاکید بر اینکه داشتن جامعه کتابخوان بسیار حائز اهمیت است، گفت: علیرغم اینکه به اثرگذاری کتاب واقف هستیم و این گنجینه ارزشمند در کاهش آسیب‌های جامعه و آینده کشور نقش اساسی دارد، اما در حوزه کتاب خوان و مطالعه کتاب ضعیف هستیم.

وی ابراز کرد: بزرگان توصیه‌های بسیاری بر کتاب دارند که ما بی توجه هستیم و اخیراً صدا و سیمای جمهوری اسلامی دیدارهای رهبر از نمایشگاه کتاب را با عنوان برنامه دیدارهای رسمی پخش کرد. این مستند بازدید طولانی رهبر از ناشران را به نمایش می گذارد که نشان از توجه ایشان به حوزه کتاب دارد. امینی با اشاره به اینکه خانواده در تشویق فرزندان به کتاب بسیار موثر است، افزود: رسانه و هنر نیز نقش اساسی دارد. جذابیت هنری، بصری و کارهای هنری در جذب مخاطب و بالا رفتن سالانه مطالعه به کتاب موثر است.

ایجاد بیش از ۱۰۰ شبکه کتابخوان در ۱۴۰۲

علی اکبر روحی گل‌خطمی، مدیر کانون فرهنگی شهید روحی و دبیر دومین رویداد مشهد شهر کتابخوان نیز در این مراسم گفت: در دومین رویداد مشهد شهر کتابخوان ها از ۳۱ برگزیده حوزه کتاب و کتابخوانی و ترویج آن تقدیر شد. وی گفت: هدف این بود که در سال ۱۴۰۲ بتوانیم در شهر مشهد زیرساختی را برای شبکه سازی در حوزه کتابخوانی فراهم کنیم و موفق به ایجاد بیش از ۱۰۰ شبکه کتابخوان شدیم.

گفتنی است؛ در پایان مراسم علاوه بر تقدیر از فعالین حوزه کتاب، از علی رنگ آمیز طوسی، مدیر خبرگزاری شبستان خراسان رضوی و احسان مصطفی زاده مدیر خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) خراسان رضوی و تعدادی از فعالین و برگزیدگان رویداد فرهنگی باشگاه کتابخوانان مشهدی تقدیر و از کتاب کابوس سالمندی اثر حجت الاسلام محمد تقی شفیعی رونمایی شد.

مشهد شهر کتاب‌خوان‌ها
مشهد شهر کتاب‌خوان‌ها

گفتنی است؛ در پایان مراسم علاوه بر تقدیر از فعالین حوزه کتاب، از علی رنگ آمیز طوسی، مدیر خبرگزاری شبستان خراسان رضوی و احسان مصطفی زاده مدیر خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) خراسان رضوی و تعدادی از فعالین و برگزیدگان رویداد فرهنگی باشگاه کتابخوانان مشهدی تقدیر و از کتاب کابوس سالمندی اثر حجت الاسلام محمد تقی شفیعی رونمایی شد.

برای عضویت در کانال ایتا و دریافت اطلاعات بیشتر کلیک کنید:

۱ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *