کانون شهید روحی، از شروع تا اوج

وقتی تیم فوتبال بچه‌ها موثرترین کانون تخصصی کتاب کشور را ایجاد می‌کند!

کانون شهید روحی از جمع بچه‌های نوجوان تیم فوتبال محله‌ مطهری شمالی مشهد تشکیل شد. از سال ۱۳۸۲ این تیم فوتبال تبدیل به یک جلسه مذهبی شد و با تشکیل جلسات قرآن، شروع فعالیت‌هایش به نام کانون شکل گرفت و کم‌کم والدین بچه‌های محله، خانه‌ای را در اختیار آنها قرار دادند و تا سال ۱۳۸۴ آن‌جا فعالیت داشتند. تا سرانجام در مکان جدیدی که باز هم اهالی محل تهیه کرده بودند، تابلوی کانون با عنوان «کانون فرهنگی هنری شهید روحی» نصب شد.

اینجا در مشهدالرضا اسم برنامه یا مسابقه‌ای در حوزه کتاب که آورده می‌شود، بعید است نام و نشانی از کانون شهید روحی در آن نباشد. مجموعه فعال در حوزه کتاب و البته جمعیت و خانواده! در این کانون روح کتاب و کتاب‌خوانی از لابه‌لای صفحات کتاب فراتر رفته و آمیخته به برکت نام شهید «ابراهیم روحی» است؛ جایی که سال‌ها پیش نوجوانان پرشور محله شهید مطهری از پا زدن به توپ فوتبال، گذر کردند و برای این مرز و بوم در زمینِ فرهنگ و کتاب دستاورد و پیروزی به ارمغان آوردند. این مجموعه پیشرفت را در کتاب می‌بیند؛ کتاب‌هایی که اگر ندارید و می‌خواهید رو به جلو حرکت کنید، باید سری به این تشکل مردم نهاد بزنید که با دست‌های کتاب باور توانمندی را در ذهن همه افراد به ویژه نوجوانان رنگ‌آمیزی می کند. این‌جا مکانی است که در مسجد اعتکاف کرده‌اند تا پرچم علم و فرهنگ را زیر سایه نام سیدالشهدا (ع) و خاندانش بر بال‌های علم و دانش سرافراز نگاه دارند؛ جایی که در بسترش عاشقانه کتاب خواندن را می آموزید و خالصانه دست‌های مردم را در دستِ یار مهربان می‌گذارد که جز خیر و نیکی چیز دیگری برای شما به ارمغان ندارد؛ این اقدام خالصانه و عمل خیرخواهانه اعضای کانون فرهنگی شهید روحی است، فعالیت به نام یک شهید، زیر پرچم سالار شهیدان(ع)!

تلاش ماندگار 3
تلاش ماندگار 3

علی‌اکبر روحی، مدیر موسسه شهید روحی

علی اکبر روحی گل خطمی که مدیریت این کانون را برعهده دارد و به عنوان نویسنده، تاکنون پنج جلد کتاب شامل کتاب «تلاش ماندگار ۱» در سال ۱۳۹۷، کتاب «تلاش ماندگار ۲» در سال ۱۴۰۰، کتاب «در امتداد عاشورا» در سال ۱۳۹۸، کتاب «مدیریت غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان» در سال ۱۳۹۹ و کتاب «تلاش ماندگار ۳» را نیز به چاپ رسانده است؛ در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در مشهد، درباره نحوه شکل‌گیری این کانون می‌گوید: این کانون از جمع بچه‌های نوجوان محله‌ مطهری شمالی تشکیل شد است. ما یک تیم فوتبال در سطح محله داشتیم ولی از سال ۱۳۸۲ این تیم فوتبال تبدیل به یک جلسه مذهبی شد و اسم جلسات قرآن را «فداییان سیدالشهدا (ع)» گذاشتیم. در واقع، با تشکیل جلسات قرآن، شروع فعالیت‌های ما به نام کانون شکل گرفت. دفتری در منزل پدری خودم برای مجموعه ایجاد کردم. کم کم والدین بچه‌های محله خانه‌ای را در اختیار ما قرار دادند و تا سال ۱۳۸۴ آن‌جا فعالیت داشتیم. تقریبا در مکان جدیدی که والدین به ما دادند، تابلوی کانون را هم با عنوان «کانون فرهنگی هنری شهید روحی» نصب کردیم. او درباره علت نامگذاری این کانون هم می گوید: من پسرعموی شهید «ابراهیم روحی گل خطمی» هستم. شهید روحی در ۲۰ سالگی در عملیات شهر بستان به شهادت رسید و در حرم مطهر رضوی به خاک سپرده شد. پدر شهید روحی خیلی انسان خیری بود و در فرایند انجام کارها به ما کمک می‌کرد، مثلاً لباس های فوتبال ما را خریداری می‌کرد و حمایت مادی و معنوی می‌کردند. از طرفی، به پیشنهاد برادر بزرگم اسم کانون را به نام اسم شهید انتخاب کردم که وزن معنوی این مجموعه بیشتر باشد. برکت نام یک شهید در این مسیر به ما کمک کرده است. برای یادبود این شهید نیز سال ۱۳۹۶ مستندی را با کمک بچه های خود کانون با عنوان «زندگی» تولید کردیم، اما پس از آماده شدن که فکر می‌کنم سال ۱۳۹۹ بود، متاسفانه مادر شهید هم که خیلی دوست داشتند ثمره این کار را ببینند از دنیا رفتند، این مستند از صداوسیما پخش شد.

جمعیت و خانواده، اولین رویکرد عملیاتی کانون شهید روحی

روحی می‌گوید: از سال ۱۳۸۷ فعالیت های حوزه خانواده را آغاز کردیم و برگزاری مسابقه بزرگ کتابخوانی داستان هایی از زندگانی حضرت علی علیه السلام و حضرت فاطمه(س) را برگزار کردیم. مسابقه فرهنگی هنری پیمانه سال ۸۸ با موضوع اصلاح الگوی مصرف در خانواده؛ مسابقه کتابخوانی هنر تنظیم دخل و خرج خانه (مباحثی پیراموان اقتصاد خانواد در سال ۹۰)؛ مسابقه بزرگ کتابخوانی آن مرد سال ۹۲؛ مسابقه بزرگ کتابخوانی سبک زندگی امام رضا علیه السلام سال ۹۵؛ مسابقه کتابخوانی خیر کثیر که برش های از زندگانی حضرت زهرا سلام الله علیها بود در سال ۹۵ و بیش از ۱۰ مسابقه ملی کتابخوانی دیگر در این ۱۸ سال در حوزه خانواده و جمعیت انجام گردیده از جمله برنامه‌ها مهم کانون است. فعالیت‌ها و پویش‌ها و نشست‌های کتابخوانی متعدد دیگری هم در این حوزه انجام شده است، مانند خوانش کتاب کابوس سالمندی با حضور نویسنده اثر از تهران حجت الاسلام شفیعی؛ خوانش کتاب مجوزی برای قتل(سقط جنین) با حضور نویسنده اثر سرکار خانم عاشوری؛ خوانش کتاب مامان بابا من غول نیستم با حضور نویسنده اثر از قم حجت الاسلام وافی و ...

عزمی برای ترویج کتابخوانی

مدیر کانون شهید روحی درباره ورود تخصصی این کانون به حوزه کتاب اینگونه توضیح می‌دهد: فعالیت تخصصی کتابخوانی توسط کانون از سال۸۶ با برگزاری یک مسابقه کتابخوانی درباره زندگی امام علی(ع) و حضرت فاطمه(س) در سطح مشهد آغاز شد. این کانون پس از آن برگزاری مسابقات کتابخوانی الکترونیک در سایت را در برنامه‌های خود داشته که تاکنون بیش از یکصد مسابقه از این طریق در قالب‌های شهری، استانی و کشوری اجرا شده و اکنون بزرگ‌ترین مرجع مسابقات کتابخوانی کشور محسوب می‌شوند. او ادامه می‌دهد: سال ۸۸ که سال حرکت به سوی اصلاح الگوی مصرف بود فعالیت‌های کانون وسعت یافت و مسابقات فرهنگی‌هنری در بخش‌های مختلف وبلاگ‌نویسی، ادبی و کتابخوانی زیادی برگزار ‌کردیم.

سهم-جوانی-2
سهم-جوانی-2

سال۹۰ با موافقت نهاد کتابخانه‌های عمومی استان، نخستین کتابخانه سیار روستایی را در حاشیه شهر مشهد با تجهیز یک دستگاه مینی‌بوس راه‌اندازی کردیم که این مدل اکنون در سراسر کشور اجرا می‌شود. سال۹۲ نیز ۲۵۶ کتابخانه روستایی را در قالب طرح «کتابخانه‌های شبستان» سازمان تبلیغات اسلامی شناسایی و تجهیز و اجرا کردیم. در همان سال۹۲ سامانه خود را ارتقا دادیم و پرتال تخصصی مسابقات کتابخوانی را نیز ایجاد کردیم. سال۹۴ با محور قرار دادن کودک و نوجوان، اقدام به اجرای سری برنامه‌های «جُنگ کتاب» در قالب نمایش‌های عروسکی به اتفاق عمو روحانی در ۱۲۰ مدرسه، مسجد و پارک در سطح استان و کشور کردیم که معرفی و خوانش کتاب و معرفی افراد به نزدیک‌ترین کتابخانه عمومی محله از برنامه‌های این جنگ‌هاست. ایجاد ایستگاه‌های مطالعه «پیک مهر» در محل‌های پر رفت‌وآمد دارای فرصت انتظار مانند درمانگاه‌ها و مطب‌ها از دیگر برنامه‌های کانون است که تاکنون ۶۰ اجرا در مشهد داشته‌ است. رویداد «کتاب‌یار» با آموزش و جذب مروجان کتاب در مشهد هم از دیگر برنامه های ما بود که برای ارائه در محله‌ها اجرایی شد.

هر ماه، یک مسابقه کتابخوانی

روحی اینگونه ادامه می‌دهد: در کانون هرماه یک مسابقه کتابخوانی برگزار می‌کنیم، سامانه «اِم کتاب» را با ۳۱هزار عضو در سراسر کشور فعال کردیم، در جشنواره‌های ملی چندین رتبه برتر را به‌عنوان مروج و کانون برتر کتاب کسب کرده و از سال ۹۳ در حوزه تربیتی، طرح «چهره به چهره» را که نوجوان‌محور و ویژه‌ی دهه هشتادی‌هاست بر اساس کتاب‌های ۶جلدی «دعوت» اجرا و تاکنون ۵۰ حلقه را در استان فعال کردیم. همچنین طرح «چکامه» برای کاهش آسیب‌های اجتماعی را رقم زدیم که این طرح در حاشیه شهر مشهد به‌طور عملی دنبال می‌شود. او همچنین از برنامه های یکی دو سال اخیر می گوید که بیشتر رنگ و لعاب ملی گرفته است و عنوان می‌کند: از سال ۱۴۰۱ رویداد جام باشگاه کتابخوانان مشهدی را شروع کردیم که مراسم اختتامیه اولین رویداد در اسفند ۱۴۰۱ در محل تالار شهر برگزار گردید و فراخوان دومین رویداد جام باشگاه کتابخوانان مشهدی با محوریت تربیت تسهیل گران کتابخوانی نوجوان در سطح ۱۷۰ محله مشهد مقدس را دادیم که الان نیز در حال برگزاری می باشد.

روحی می‌گوید: دومین رویداد این مجموعه در سال ۱۴۰۲ برگزاری اولین رویداد باشگاه نوجوانانه دعوت است که ویژه مربیان و متربیان طرح تربیتی چهره به چهره و چکامه در سطح استا خراسان رضوی برگزار شد. مراسم اختتامیه دومین جام باشگاه کتابخوانان مشهدی و اولین رویداد باشگاه نوجوانانه دعوت هم در ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ در محل تالار شهر مشهد مقدس برگزار خواهد شد. روحی تاکید می کند: مسابقه ملی کتابخوانی «سرباز» بر اساس کتاب «شرح دلبری» اثر محمدعلی تولایی که با محوریت زندگی و شخصیت سردار سلیمانی است از آخرین برنامه های کانون است تا تاریخ ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ برگزار می‌شود. علاقمندان برای شرکت در مسابقه می‌توانند به سامانه مرکز مجازی مسابقات کتابخوانی به آدرس www.mketab.ir و یا سامانه مسابقات الکترونیکی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به آدرس www.samakpl.ir مراجعه نمایند.

افتخارات موسسه شهید روحی در عرصه کتابخوانی

او به افتخارات این کانون اشاره و تصریح می‌کند: خلاصه و تیتروار اگر بخواهم بگویم سال ۱۳۸۸ در جشنواره اتفاق مقام برتر استان، سال ۱۳۹۲ در جشنواره فرهنگی اتفاق مقام برتر در سطح استان، سال ۱۳۹۶ مقام برتر در جشنواره آسمانی های ستاد عالی کانون مساجد در سطح کشور، سال ۱۳۹۸ مقام برتر در جشنواره مروجان کتاب‌خوانی در سطح کشور، سال ۱۴۰۰ مهرواره هوای نو شایسته تقدیر؛ سال ۱۴۰۲ منتخب در نوزدهمین دوره هفته کتاب استان خراسان رضوی را کسب کردیم. بی شک کانون روحی می تواند یک الگو برای فعالیت های تخصصی کانون ها باشد. مجموعه ای جوان که با توان و همت چند هم محله ای تشکیل و حالا تبدیل به یکی از اثرگذارین مجموعه های تخصصی حوزه کتاب کشور شده است.

گزارش: شبستان؛ علی رنگ آمیز طوسی

مراسم اختتامیه مسابقه ملی کتابخوانی سهم من از جوانی ایران 1
مراسم اختتامیه مسابقه ملی کتابخوانی سهم من از جوانی ایران 1

برای عضویت در کانال ایتا و دریافت اطلاعات بیشتر کلیک کنید:

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *