نشست علمی فرهنگی «سهم من از جوانی ایران»

نشست علمی فرهنگی سهم من از جوانی ایران برگزار شد

با فرا رسیدن سی و یکمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، نشست علمی - فرهنگی "سهم من از جوانی ایران" روز سه‌شنبه، ۱۶ آبان‌ماه ۱۴۰۲ با محوریت جمعیت و خانواده، با حضور دکتر محبی تبار دبیر ستاد ملی جمعیت کشور، حجت الاسلام گودرزی دبیر جایزه ملی جوانی جمعیت و جایزه کتاب سال خانواده و جمعیت، حجت الاسلام محمد مسلم وافی مسئول موسسه نهضت مردمی جمعیت، حجت الاسلام سبزیان مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان و بی‌بی فاطمه حسینی معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و جمعی از فعالان حوزه کتاب، به میزبانی مؤسسه فرهنگی و هنری شهید ابراهیم روحی در محل استودیو کتاب اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی، برگزار شد. 

سهم من از جوانی ایران 2
سهم من از جوانی ایران 2

توضیحات پیرامون مسابقه دو جان

در ابتدای جلسه، حجت الاسلام سبزیان، در توضیح چگونگی برگزاری مسابقه بزرگ کتابخوانی دو جان، گفت: این مسابقه بر اساس خوانش کتاب "دو جان" نوشته زهرا قدیانی، روایتی از بزرگترین موهبت شیرین خداوند به پدران و مادران و راه های مواجهه با هراس و اضطراب روزهای بارداری بانوان است. وی از آمار تقریبی ۲۲۰۰۰ نفری شرکت کنندگان در این مسابقه سخن گفت و تعداد منتخبین مرحله اول این مسابقه را ۸۰۴ نفر اعلام کرد.

در ادامه، دبیر جایزه ملی جوانی جمعیت، با اشاره به اثرگذاری صد در صدی کتاب در مقوله جمعیت و افزایش فرزند آوری، اضافه کرد: آمار نشان می‌دهد که برگزاری مسابقات کتابخوانی در جذب کسانی که شاید علاقه زیادی به این موضوع ندارند، تأثیر خود را نشان داده است، اما این مهم با شکل‌گیری باشگاه‌های کتابخوانی، جدیت بیشتری یافته است. وی با پیشنهاد شکل‌گیری باشگاه‌هایی از این دست، اما به روایت فرزندآوری و جمعیت، از مؤسسات فرهنگی و هنری به خصوص موسسه شهید روحی خواست تا ظرفیت مجزایی تحت عنوان باشگاه کتابخوانان جمعیت کشور را در دستور کار خود قرار دهد. وی ادامه داد: در مواجهه با قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به عنوان حسنه ماندگاری که ۱۰ سال برای تدوین، تصویب و اجرایی شدن برخی از مفاد آن زمان برده است، تقریباً ۵ سال زمان لازم است تا از سیاه‌چاله جمعیتی، عبور کنیم، حتی اگر این مواد قانونی نیاز به ترمیم دارد و یا کافی نیست، دوباره‌نویسی و تدوین قانون جدید زمان زیادی را هدر خواهد داد؛ لذا لازم است؛ بر همین اساس، شتاب ساماندهی طرح های حامی خانواده و فعالیت در زمینه ازدیاد جمعیت و فرزندآوری بیشتر شود. 

آغاز مسابقه سهم من از جوانی ایران ۲ 

مدیر مسئول موسسه فرهنگی و هنری شهید روحی ضمن استقبال از طرح تشکیل باشگاه های کتابخوانان جمعیت کشور، از برگزاری مسابقه کتابخوانی با عنوان "سهم من از جوانی ایران ۲" از کتاب "مامان بابا من غول نیستم" نوشته حجت الاسلام و المسلمین محمد مسلم وافی خبر داد. عضو انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان مشهد مقدس تصریح کرد: موضوع این کتاب آسیب‌های کاهش جمعیت و فرزندآوری و راه‌های مقابله با آن است. کتاب این مسابقه بصورت رایگان به روی سایت قرار گرفته است و روش شرکت در این مسابقه؛ پاسخ به ۷ سوال تصادفی به صورت برخط می باشد. علاقه مندان تا پایان بهمن ۱۴۰۲ با مراجعه به سامانه مرکز مجازی مسابقات کتابخوانی www.mketab.ir می‌توانند در مسابقه شرکت کنند.

دکتر محبی تبار، دبیر ستاد ملی جمعیت کشور، حضور مردم در طرح افزایش جمعیت و فرزند آوری را سبب توفیقات بعدی آن دانست و به میدان آمدن تشکل‌های فرهنگی را بهترین راهکار برای خروج از بن‌بست جمعیت عنوان کرد. در پایان جلسه، قرعه کشی مسابقه کتابخوانی دو جان برگزار شد و ۲۰ نفر منتخبین این مسابقه معرفی شدند.

سهم من از جوانی ایران 2
سهم من از جوانی ایران 2

برای عضویت در کانال ایتا و دریافت اطلاعات بیشتر کلیک کنید:

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *