آئین رونمایی از دو رویداد فرهنگی با حضور مدیرکل و دبیر جایزه ملی جوانی جمعیت کشور برگزار شد

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی، آئین رونمایی از مسابقه ملی کتابخوانی «دو جان» و دوره آموزشی «سهم من از جوانی ایران» با حضور حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی؛ حجت الاسلام و المسلمین علی گودرزی، دبیر جایزه ملی جوانی جمعیت کشور؛ حجت الاسلام و المسلمین حسن افکار، مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان رضوی و نمایندگان سازمانهای مشارکت کننده در استودیو کتاب اداره کل برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی

در ابتدا حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی ضمن تسلیت آغاز عزای ائمه اطهار(ع) و گرامیداشت فرارسیدن سال نو قمری، گفت: امروز شاهد برگزاری ۵ رویداد مهم در حوزه کتاب و کتابخوانی هستیم. امیدوارم این رویداد آغازی برای برگزاری برنامه‌ها و فعالیتهای موثر فرهنگی باشد. وی اظهار کرد: این رویداد یکی از اتفاقات خوب فرهنگی است که با مشارکت اداره کل کتابخانه های عمومی و چند سازمان فرهنگی دیگر برگزار می شود.
مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی با اشاره به آئین رونمایی از برنامه های فرهنگی مجموعه کتابخانه های عمومی استان در دهه اول محرم، افزود: این اداره کل در نظر دارد با شعار «زیر علمت کتاب می خوانم» ویژه برنامه های متنوع فرهنگی کتاب محور را در راستای معرفی بیشتر و موثرتر سیره و سبک زندگی مومنانه در جامعه امروز با توجه به مقتضیات آن برگزار کند.
وی اظهار امیداوری کرد: برگزاری این قبیل برنامه ها بتواند عرض ارادت به ساحت حضرت سیدالشهدا(س) باشد.
علی اکبر سبزیان با بیان اینکه امروز ایران عزاخانه سیدالشهدا(س) است، گفت:  د رایران حسینی، عاشورایی و کربلایی شایسته است که به ایران کتابخوان نیز فکر کرده و برای رسیدن به آن تلاش کنیم. امیدوارم بتوانیم این ماموریت درست و اصیل را به نحو احسن انجام دهیم.

حجت الاسلام و المسلمین علی گودرزی، دبیر جایزه ملی جوانی جمعیت

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین علی گودرزی، دبیر جایزه ملی جوانی جمعیت کشور گفت: مایه مباهات است که در اولین روز محرم در جوار حضرت امام رضا(ع) در یک برنامه فرهنگی حضور دارم. وی با اشاره به موضوع جوانی جمعیت، افزود: یکی از راهبردی ترین مسائل کشور که امروز بصورت بسیار پیچیده، عمیق و جدی با آن درگیر است، جوانی جمعیت در آینده است. مقام معظم رهبری(مدظله العالی) بارها به این مسئله اشاره داشته و به بیان نکاتی در جلسات مختلف پرداخته اند.
گودرزی اظهار کرد: ادبیات ایشان در خصوص جوانی جمعیت نسبت به مسائل دیگر متفاوت است و این نشان از اهمیت این مسئله دارد. تگر امروز برای مسئله جوانی جمعیت ایران فکری نکنیم، در آینده دیگر نمی توان برای آن علاجی پیدا کنیم.
دبیر جایزه ملی جوانی جمعیت کشور تاکید کرد: مسئله جوانی جمعیت علاوه بر اولویت دارای فوریت نیز است، اگر نتوانیم هرم پیری جمعیت کشور را معکوس کنیم، در آینده شاهد پیری بیش از ۳۰درصد جامعه خواهیم بود. وی قانون گذاری و فرهنگسازی را از جمله اقدامات موثر در این مسیر عنوان کرد و گفت: چرا که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز حوزه فرهنگ را بسیار مهم دانسته اند و بارها بر مسئله فرهنگسازی در هر زمینه ای تاکید داشته اند.
علی گودرزی اظهار کرد: یکی از قالبهای اثرگذار و موثر در این حوزه، استفاده از کتاب و کتابخوانی است و به تبع آن برگزاری مسابقه کتابخوانی مکتوب و آنلاین است که از آن به عنوان روش موثرتر می توان نام برد.
وی ضمن معرفی کتاب «هفت خوان خیالی» اثر سحر فرهادی گفت: از نویسنده کمال تقدیر و تشکر را دارم که با همکاری کامل و بدون هیچ چشمداشتی این کتاب را جهت گسترش فرهنگ فرزندآوری و پرورش ایرانی اسلامی کودکان در اختیار قرار داده است. سحر فرهادی در این کتاب به حوزه گره گشایی ذهنی و انگاره های اقتصادی پرداخته و جوابهایی به شبهات داده است.
حجت الاسلام و المسلمین علی گودرزی، دبیر جایزه ملی جوانی جمعیت کشور اظهار امیدواری کرد انتخاب این مسیر  توسط موسسه فرهنگی هنری شهید ابراهیم روحی بتواند کمک شایانی به حوزه جوانی جمعیت نماید.

یوسف امینی، قائم مقام اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی

در پایان یوسف امینی، قائم مقام اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی ضمن  تسلیت ایام سوگواری حضرت امام حسین(ع) و ۷۲ تن از یارانش گفت: موسسه فرهنگی هنری شهید ابراهیم روحی پایگاهی فرهنگی است که فعالیت خود را مسجد شروع و امروز تبدیل به یکی از کانونهای موثر فرهنگی در حوزه کتاب و کتابخوانی و فعالیتهای فرهنگی شده است.
وی افزود: مجموعه این رویدادها با محوریت کتاب و کتابخوانی ثمره تلاش این موسسه فرهنگی هنری با استفاده از ظرفیت دیگر دستگاه های اجرایی و فرهنگی همچون اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و ... است.
امینی با بیان اینکه برای ایجاد جامعه کتابخوان نیازمند چه مولفه هایی هستیم، اظهار کرد: در این مسیر باید از ابراز کتاب و در قالب کتاب به اولویتهای فرهنگی بپردازیم. به نظر من سه نهاد نقش اساسی در حوزه کتاب و کتابخوانی دارند که می بایست مکمل یکدیگر باشند. اول خانواده که با تربیت نسل کتابخوان جهت دهی این امر را آسانتر می کند. دوم، آموزش و پرورش که پس از نهاد خانواده قرار می گیرد که باید بصورت رسمی و جدی به این حوزه ورود پیدا کند. سومین نهاد، رسانه است که بال اصلی و مکمل ترویج فرهنگهای مختلف در جامعه است. حساسیت این نهاد از آنجا است که کار با چه در فضای مجازی و یا مکتوب و ... قبل از نهاد آموزش و بدون هیچ سوادی در دسترس افراد است.

علی اکبر روحی، مدیرعامل کانون و موسسه فرهنگی هنری شهید ابراهیم روحی

علی اکبر روحی، مدیرعامل کانون و موسسه فرهنگی هنری شهید ابراهیم روحی گفت: این موسسه در حال گذراندن شانزدهمین سال فعالیت خود در حوزه کتاب و کتابخوانی است. تلاش ما بر این بوده است تا با همکاری سایر دستگاه های فرهنگی به تبلیغ و ترویج مسایل روز جامعه بپردازیم. وی افزود: در واقع هدف ما فرهنگسازی با استفاده از برگزاری مسابقات مختلف کتابخوانی است.

گفتنی است، مسابقه بزرگ کتابخوانی «دو جان» بر اساس کتابی با همین عنوان اثر زهرا قدیانی و با موضوعیت خرده روایتهای مادران از دوران بارداری با هدف ارائه توصیه‌هایی ویژه به زوجین جوان و مادرانی که تجربه یک فرزند را دارند، در حال برگزاری است. همچنین دوره آموزشی «سهم من از جوانی ایران» نیز ویژه فعالین کانونهای فرهنگی هنری مساجد مشهد برگزار خواهد شد.

برای عضویت در کانال ایتا و دریافت اطلاعات بیشتر کلیک کنید:

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *